Wednesday 19 February 2014

Kisah KITA

Catatan 1- February 19, 2014

Salam ceria buat semua.. 1st time cuba berblog.. agak kekok sikit.  Awal-awal ni orang kata belum biasa.  Dah lama usha nak jadi blogger.. tapi tak menjadi-jadi, kadang-kadang terfikir, apalah nak ditulis untuk di kongsi bersama, malu pun ada, risau juga kalau coretan asyik ke laut ye. Bukan takde pengalaman menulis, banyakkk juga tapi semua tu zaman budak sekolah.  Masa tu  remaja tengah nak naik, berangan no 1, jadi macam-macam kisah yang dicatat.  Alhamdulillah, ada juga hasil cerpen yang keluar di Utusan Melayu (Jawi), Utusan Pelajar dan dibukukan dalam antologi cerpen.

Bila dah berkerjaya dan bekeluarga kehidupan semakin sibuk, Kebetulan kerjaya sebagai pendidik ni betul-betul mencabar.  Namun bila melihat anak didik berjaya, syukur rasanya ilmu dicurah tak disia-siakan, itulah kemanisan sebenar seorang PENDIDIK.  Pelajar datang silih berganti namun ada juga jasa kita masih terus diingat hingga kini.  Moga Allah sentiasa merahmati pelajarku dalam setiap detik perjalanan hidup mereka.

Bila berada dirumah, kita sibuk menjadi suri kepada seorang suami yang sangat loving, caring dan bertolak ansur.. dan begitu memahami kepenatan kita melayani kerenah enam orang anak yang sedang membesar. My Darling ni, boleh dikatakan Mr DIYku, ada saje benda yang nak dibuat sendiri.  Kadang-kadang terkeluar juga pertanyaan, tak penat ke...seperti biasa dia senyum aje "Puas buat sendiri, lagipun jimat".  Nantilah dilain kesempatan kita story sikit apa Mr DIYku buat.  

Anak-anak dengan 1001 macam perangai.  Si Along ni sukakan privacy, minatnya membaca dan main gadget tapi rasanya lebih pada buku..macam ibunya Dunia Buku dekat dihati.  Si Angah pula minat nak jadi saintis, hai!.. boleh bayangkanlah macam-macam pertanyaan yang keluar, macam -macam experiment dicuba (tapi dalam bilik air then simpan kat bilik) takut kita marah kalau bersepah. At last tak larat nak layan pelbagai pertanyaan, sebab kita pun tak cukup ilmu nak jawab.  Kita belikan buku Ensiklopedia 1 dozen pelbagai genre. Fuh, terasa laju je duit habis, tapi kita cukup seronok semua satu family jadi gian membaca. Menimba ilmu daripada buku nikmatnya tak sama jika kita baca dalam internet.  tak percaya cubalaahh. Si Ateh pula anak perempuan sulung ku, pewatakkan kakak yang garang dan tegas, ini saling tak tumpah cam ayahnya.  Anak ayah katakan. Si Acik sweet aje, lembah lembut macam perempuan Melayu terakhir. Si Acu anak perempuan kita yang gebu dan comel dan kalau bercakap macam berteh jagung.. takde full stop dan yang last sekali Si CiMan anak bongsu yang kelakar dan lasak.

Wow..! panjang juga celoteh kita.  Jumpa lagi InsyaAllah.









No comments:

Post a Comment